Reklamný predmet a dane

Reklamný predmet a dane

Blíži sa koniec roka a firmy často kupujú reklamné predmety pre obchodných partnerov. Za akých podmienok sú daňovo uznanými výdavkami?

 

Reklamný predmet je daňovo uznaným výdavkom iba do 17 eur na kus

Reklamný predmet je daňovým výdavkom, iba ak jeden kus predmetu nepresiahne hodnotu 17,00 eur spolu sa 1 kus reklamného predmetu.
Jednou zo základných podmienok, je aby ste tieto reklamné predmety odovzdali za účelom reprezentácie firmy bez protihodnoty tzn. bezplatne.

Reklamný predmet a DPH

Ak samozrejme ste platiteľom DPH (podľa par. 4 zákona o DPH tzn. plnohodnotným platiteľom DPH), tak sa jedná o sumu 17,00 eur bez DPH na 1 kus reklamného predmetu. A máte nárok na odpočet DPH aj keď sa jedná o reklamný predmet. A to za podmienky, že tento reklamný predmet je súčasne daňovo uznateľným výdavkom, tzn. splníte limit za 1 kus predmetu.

Akú chybu môžete urobiť?

 
Pozor na dve základné chyby:
1/ Prvou a najčastejšou chybou je zakúpenie predmetu, ktorého hodnota za 1 kus vrátane darčekového balenia a dopravy presiahne hodnotu 17,00 eur bez DPH za 1 kus a domnievate sa, že prvých 17,00 eur je daňových a iba rozdiel je nedaňový. 
V tomto je Finančná správa a zákon o dani z príjmov striktná. Ak hodnota predmetu presiahne limit 17,00 eur bez DPH za 1 kus predmetu, potom je celý náklad nedaňový. V takom prípade strácate súčasne aj schopnosť odpočtu DPH.
2/ Druhou chybou je zakúpenie tzv. reklamných alebo darčekových poukážok s cieľom obdarovať obchodného partnera a uplatnením si ich do daňových výdavkov. Nákup týchto cenín je v plnom rozsahu nedaňovým výdavkom a nie je súčasne možné z nich odpočítať ani DPH.

Ako preukázať použitie reklamného predmetu?

Ako pri každom inom výdavku, pokiaľ konateľ chce, aby bol zaúčtovaný ako daňový výdavok, nesie dôkazné bremeno, že bol použitý pre zabezpečenie zdaniteľných príjmov. To znamená, že ho použil pre podnikateľskú činnosť, ktorú bude fakturovať, a z ktorej bude platiť dane – daň z pridanej hodnoty a daň z príjmu (prípadne iné druhy daní).
Vtedy je možné reklamný predmet uplatniť do daňových výdavkov.
V prvom rade je dôležité, aby počet nakúpených reklamných predmetov korešpondoval s počtom klientov (môže byť nižší, nemusíte obdarovať každého klienta). V prípade daňovej kontroly vo firme, ktorá ma iba jedného klienta a nakúpi väčší počet reklamných predmetov je samozrejme rozumné vedieť zdôvodniť, komu boli reklamné predmety odovzdané.
Rovnako je otázne, či firma, ktorá v danom roku nemala vystavené žiadne faktúry alebo príjmy cez registračnú pokladnicu, je oprávnená nárokovať v daňových výdavkoch reklamné predmety. Samozrejme sú rôzne situácie napr. v oblasti stavebníctva, keď sa z dôvodu špecificky postavenej zmluvy o dielo môže očakávať vystavenie faktúry za rozpracovanú etapu stavby až v nasledujúcom roku, ale tieto situácie sú s účtovníctva firmy priamo čitateľné a daňová kontrola ich spravidla po čase vidí a vie jednoducho odkontrolovať (príde na kontrolu v čase keď faktúra už vystavená bude).